Spot reklamowy

Spot reklamowy to krótki film reklamowy, emitowany przed lub w przerwach pomiędzy programami. Najpopularniejszy metraż to 30 sekund, ale materiały mogą być również innej długości. Najczęściej pod pojęciem spot reklamowy rozumie się spoty telewizyjne lub radiowe, jednak to nie jedyne ich rodzaje. Mogą to być również reklamy pojawiające się przed seansem w kinie, na ekranach w komunikacji miejskiej i w innych miejscach (również w internecie – np. przed materiałem video w serwisie YouTube lub jako reklama w serwisach typu Ipla czy VOD). O ile spoty radiowe działają na słuchaczy wyłącznie na poziomie zmysłu słuchu, o tyle spoty video (np. do telewizji) działają również na wzrok, co zwiększa skuteczność ich przekazu i zapamiętywalność w świadomości odbiorców.
Po co robi się spoty reklamowe? Najważniejsze funkcje
- Skuteczne narzędzie wspierające sprzedaż
- Budowanie marki jako eksperta lub autorytetu w swojej dziedzinie
- Wzrost wiarygodności marki lub produktu
- Przyciągnięcie uwagi odbiorców
- Budowa komunikatu opartego na emocjach, co utrwali się w pamięci odbiorcy i zbuduje długotrwałą relację na linii marka-klient (lub potencjalny klient)
Dobry spot reklamowy, czyli jaki?
Już od pierwszych sekund spot reklamowy powinien angażować widzów. Żyjemy w czasach, w których tempo życia jest ogromne. W przypadku reklam pierwsze parę sekund jest kluczowe, bo zapada wówczas decyzja, czy przekaz zostanie obejrzany do końca czy przescrollowany lub przełączony na inny. Szczególnie w reklamach emitowanych w serwisach, takich jak YouTube, jest to ważne, by pierwsze 5 sekund zaintrygowało czy zaciekawiło.
Dobry spot reklamowy powinien być oryginalny, ale w czytelny sposób nawiązywać do produktu lub usługi. Zawoalowany lub artystyczny przekaz, w którym nie do końca wiadomo co jest promowane, nadaje się na festiwale reklamowe, ale nie do masowych mediów. Długość ma znaczenie – całkowicie odchodzi się od kilkuminutowych form. W ich miejsce tworzy się materiały kilkunastosekundowe, w których da się zamknąć esencję i najważniejszy przekaz, z którymi marka chce trafić do widza.
W produkcji spotów reklamowych warto postawić sobie pytanie o cel – co tą formą reklamy chcemy osiągnąć? Pokazać nowy produkt, zaakcentować 1-2 cechy naszej marki czy pokazać od środka firmę, by zachęcić do jej aplikowania? Poza celem równie ważne pytanie to kanał, w którym spot reklamowy będzie prezentowany. Reklama w kinie może być dłuższa niż do telewizji, do komunikacji miejskiej powinna posiadać wbudowane napisy, na YouTube kluczowe jest pierwszych kilka sekund. Warto również pamiętać, że video to nie tylko obraz – niemniej ważny jest dźwięk, muzyka, teksty dialogów oraz głos i kwestie lektora.